top of page

Meny

Anna august 2022 14-kopi.jpeg

Foto:  Yrjan Sundfør Rodrigues

Sjelens eteriske reise til livet etter

I samtale med komponist Anna Berg 

De levende trenger lys, de døde trenger musikk.

Sitatet er hentet fra et vietnamesisk buddhistisk begravelsesritual, der ulike former for musikk brukes for å forberede sjelen til den nylig avdøde for reinkarnasjon. Dette er en tematikk som fascinerte komponist Anna Berg (f. 1992) og som hun har tatt utgangspunkt i til sitt nye verk, Returnal for kammerorkester (2023). 

 

– Tittelen peker mot det å vende tilbake, og i idéprosessen til dette verket har jeg forestilt meg at vi befinner oss på det punktet i en reinkarnasjonsprosess der sjelen sikter tilbake mot sin gjenkomst til jorden ved at den søker sin nye bolig, forteller Berg, en av de fremadstormende komponister på kunstmusikkscenen i Norge. Verkene hennes har blitt fremført på Festspillene i Bergen og Ultima, blant andre. 

Med en rekke nye bestillinger og prosjekter er det en spennende tid for Anna Berg, som i mai 2023 fullførte sin master i komposisjon fra Norges musikkhøgskole og Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris. 

– Jeg legger bak meg et innholdsrikt år hvor musikken min har blitt fremført i alle de nordiske landene, i tillegg til Frankrike, Sveits og Østerrike. Jeg er i ferd med å etablere en konsertserie i Paris, og så har jeg noen flere prosjekter i 2024-25 som jeg ikke kan fortelle så mye om nå, men som jeg gleder meg til.

Berg-Komponerer-for-DNK3_edited.jpg
Anna Berg under arbeidet med Returnal
 

Denne sesongen har vi invitert et lite knippe unge norske komponister til å skrive nye verk, og på sesongåpningen kan du bli kjent med Anna Berg som debuterer med Kammerorkesteret med sitt bestillingsverk. – Noe ved Kammerorkesterets samspill som berører meg som lytter, er kommunikasjonen musikerne imellom. De har en årvåkenhet og en oppmerksomhet rettet mot hverandre som gjør at musikken lever, uavhengig av om musikerne selv spiller eller ikke. De ‘sentrer’ frasene til hverandre med en presisjon og intensitet som skaper utrolige lytteropplevelser, sier Berg om sine møter med ensemblet. 

Selv i musikkens vidunderlige verden er det ofte de små detaljene som bærer den dypeste inspirasjonen. Orkesterets spillestil har i dette tilfelle fungert som en katalysator for skapelsen av et nytt verk, men også vist hvordan samspillet mellom musikerne kan føre til en uventet kreativitet. – Den sterke opplevelsen av Kammerorkesterets indre kommunikasjon har vært med meg i komposisjonsprosessen, og har preget hvordan jeg forestiller meg at musikken beveger seg gjennom ensemblet.

Med sin flerkulturelle bakgrunn har kulturarv manifestert seg som en viktig kilde for inspirasjon i Bergs musikk.  – For meg har det skapt en form for dybde og nødvendighet i mitt eget arbeid, at musikken jeg lager er knyttet til noe som angår meg personlig. Jeg har norsk mor og vietnamesisk far. Jeg vokste opp i et nokså homogent miljø på Kolbotn, hvor jeg ikke følte umiddelbar nærhet til den vietnamesiske delen av mitt opphav, men med tiden har jeg fått større kjennskap til vietnamesisk kultur og tradisjonsrikdom. I idéfasen til flere verk de siste tre-fire årene, har jeg koblet meg på historier og ideer fra Vietnam, og jeg har de siste årene gradvis tatt med meg historier fra min fars oppvekst og kultur inn i mitt kunstneriske arbeid. Det danner noe jeg kaller for ‘historien om verket’; noe som er til stede i verket, men som ikke er historien i verket. Musikken må ikke forstås på bakgrunn av historien jeg selv har i komposisjonsprosessen. 

I et stadig skiftende musikalsk landskap utfolder Returnal en reise fra lysets klarhet til mørkets dybde, og deretter tilbake igjen – en søken gjennom ulike tilstander som om sjelen utforsker flere mulige liv før den finner sin destinasjon. Og den endelige helheten?  Fluktuerende, energisk og inderlig er noen av ordene Berg velger når hun beskriver musikken. – Det er en beskrivelse av en viktig del av min musikalitet, som finnes i dette verket. Jeg lever så lenge og så intenst med ideene til verkene mine, både når jeg komponerer og i tiden etterpå. Ideene må bety noe for meg, og de må fremstå flerdimensjonale nok til at jeg kan gå inn i dem fra flere vinkler.

Sesongåpning

Tirsdag 29. august 19.00 / Universitetets Aula​

Anna Berg Returnal (urfremføring)

Jean Sibelius Humoresker for fiolin og orkester

Ludwig van Beethoven  Symfoni nr. 1 i C-dur

Medvirkende

Pekka Kuusisto, kunstnerisk leder / fiolin

Det Norske Kammerorkester

bottom of page