Tittelen er Beethovens egne ord i brev til sin venn etter premieren på hans strykekvartett nr. 11 i f-moll. Dette er den siste kvartetten i det som regnes som hans midterste periode i produksjonen av strykekvartetter. Den er full av nye kompositoriske virkemidler, radikal harmonisk progresjon og antakelig en utprøving av hva som senere skal komme fra denne revolusjonerende komponisten. I det lyset mente altså Beethoven at lytteren måtte ha egenskapene og forståelsen til en virkelig kjenner av musikk for å forstå rekkevidden av det han skapte i dette verket.
Kvartetten er samtidig eksplosiv i sitt uttrykk, fortettet og full av raseri. Den er ganske så sikkert et uttrykk for Beethovens ektefølte sinne over Napoleons herjinger og hans angrep på Østerrike året før han starter på kvartetten. Ansett som et av hans viktigste verk i perioden mellom 1808 og 1812, har han selv gitt det tittelen Serioso. Det er ingen tvil om at fyren mener alvor med det han skriver!
Og så fortsetter vi å lete etter gode samtidskomponister. Lorenza Borrani har gjort jobben for oss denne gang ved å presentere oss for cellisten og komponisten Ursina Braun og hennes fiolinkonsert, der Lorenza selv er solist. Verket ble uroppført i Tromsø i mars 2024 med Lorenza Borrani og Arktisk Filharmonisk Kammerorkester.
Opplev også
Tirsdag 11. mars kl. 19.00
Universitetets Aula
​
Program
Franz Schubert
Kvartettsats i c-moll, D703
Ursina Braun
Fiolinkonsert
Ludwig van Beethoven
Strykekvartett nr. 11 i f-moll, op. 95
​
* Det vil i tillegg bli fremført ett verk til som så langt ikke er bekreftet.
​
Medvirkende
Lorenza Borrani, kunstnerisk leder og solist