El Floridita - en oase der alle blir unge og cubanske
På den solflekkede Bélgica Aveny i Gamle Havanna, ligger en legendarisk, to hundre år gammel bar med plysjdekór og cocktailglass oppstilt på den mørke tredisken. Dette er El Floridita; en liten oase der alle blir unge og cubanske. Etter solnedgang samles dansere og musikkelskere fra hele byen her, for å få sin ukentlige dose av stedets magiske stemning – og berømte daiquiri. Velkjent som favorittstedet til den amerikanske forfatteren Ernest Hemingway og mange generasjoner intellektuelle, er stedet dessuten kjent for sine rike cubanske musikktradisjoner som hadde sin gullalder før revolusjonen på 1950-tallet. Dette var også tiden da den moderne cubanske musikken ble skapt, og mange betydelige danserytmer fødtes, som danzón, cha-cha-cha og mambo.
“Cubansk musikk er en utrolig rik tradisjon. Den har elementer fra europeisk orkester-musikk og folkemusikk i seg, samtidig som den har sine røtter i den afrikanske. Nettopp dette møtet mellom de afrikanske slavenes kultur og de europeiske immigrantene, har gitt opphav til en unik blanding”, sier Sverre Indris Joner som er kunstnerisk leder av konsertforestilligen El Floridita. Joner regnes som en norsk pionér innen latinamerikansk musikk, og i denne forestillingen får vi innblikk i en rekke cubanske sjangere. Med seg har han et knippe cubanske musikere i samspill med våre egne.
Alle musikerne i kammerorkesteret er høyt utdannet innen klassisk musikk, men å ta opp i seg typisk latinamerikanske rytmer kan by på en liten utfordring. Joner forklarer at det å jobbe med musikere i en konsentrert periode, kan bringe oss nærmere den cubanske musikkens hjerte og sjel. “De instrumentene som musikerne er vant til, styres av fraser, melodi og samklang – og plutselig får de en funksjon som er mer beslektet med trommer og rytmeinstrumenter. En liten rytmisk figur kan i seg selv bli selve musikkens kjerne og vesen, ikke bare fine akkorder og vakre melodier. Jeg har et håp om at orkesterets musikere i løpet av prosjektet har fått denne latinske feelingen litt mer under huden. Vi har til og med hatt et seminar hvor dette har vært tema.”
I tillegg til å lede orkesteret, har Joner stått for de vakre orkesterarrangementene av seksten velkjente danser som vi fremfører denne kvelden. Fra smektende cubansk bolero, Inolvidable og Mambo-medley, til La engañadora, den aller første cha-cha-cha av Enrique Jorrín, skaperen av sjangeren.
Som solist og arrangør har Joner jobbet med en rekke orkestre, bl.a. BBC Symphony, Deutsche Kammerphilharmonie og her på hjemmebane, Kringkastingsorkesteret. Dette er Joners andre samarbeid med DNK etter den store suksessen med tango-prosjektet for noen få år siden. “Jeg er jo spesielt svak for strykeorkesterklangen, så for meg er dette en fest! At det klanglige og intonasjonsmessige er i toppklasse er selvsagt ikke noe man sier nei takk til, selv om fokus denne gangen er et annet sted,” sier Joner.
9. mars & 10. mars kl. 19.00 Sentralen
Hør på spilleliste til konserten HER.