top of page

Meny

Leif Ove Andsnes foto Helge Hansen_Sony Music Entertainment (3)_edited.jpg

Foto: Helge Hansen

170322-DNK-orange-01.png

Kammerkonsert med Leif Ove Andsnes

Torsdag 16. juni kl. 19.30

Universitetets Aula

​

Medvirkende

Leif Ove Andsnes klaver

Musikere fra Det Norske Kammerorkester 

 

Program 

Caroline Shaw Entr'acte
Alex Robson - fiolinBård Monson- fiolin, Hanne Skjelbred- bratsj, Ole Eirik Ree - cello

​

Ludwig Van Beethoven Sonate for cello og klaver, nr. 4, op. 102 nr. 1

Leif Ove Andsnes - klaver, Audun Sandvik - cello
 

Robert Schumann Klaverkvintett i Ess-dur, op. 44

Leif Ove Andsnes - klaver, Johanne Haugland - fiolin, Atle Sponberg - fiolin, Aine Suzuki - bratsj, Jun Sasaki - cello

​

To ganger Grammy-prisvinner Caroline Shaw (f. 1982) har etablert seg som en av dagens mest spennende komponister. Hun er komponist, fiolinist og sanger og beveger seg i ulike musikalske landskaper, og det er denne eklektiske uttrykksformen vi finner i Entr’acte. Inspirert av overgangen mellom menuetten og trioen fra Haydns strykekvartett op. 77 nr. 2, skapte Shaw et lekent verk for samme besetning bygget på dette ene øyeblikket. Tonespråket er mystisk, oppfinnsomt og kontrastfylt. 

 

Beethovens fjerde cellosonate innvarsler komponistens såkalte sene periode, der han fremtrer som en romantisk komponist, ikke bare som den wienerklassiske komponisten han gjerne blir plassert som. Den gripende melodilinjen og kombinasjonen av dyp melankoli og livsbejaende energi har gitt Beethovens sonate en spesiell plass hos mange cellister. Storslått musikk i det lille formatet som aldri slutter å overraske. Andsnes' makker i dette stykket er en av våre egne cellister, Audun Sandvik. 

​

Det blir glødende romantikk når vi avslutter konserten med en musikalsk kraftpakke – Robert Schumanns klaverkvintett i Ess-dur. Allerede fra de første taktene briljerer komponisten med sitt vibrerende uttrykk og sin evne til å trylle frem den ene følelsesladede og vakre melodien etter den andre. Kombinert med sin virtuositet er dette et mesterverk som hører til det sentrale kammermusikkrepertoaret. 

​

bottom of page