Det Norske Kammerorkester utfordrer konsertformen når musikk og teater smelter sammen. Slik får vi et glimt inn i livet og musikken til en av det forrige århundrets største komponister.
Den visuelle konserten
Forestill deg en musikalsk opplevelse der musikk, teater, koreografi og visuelle virkemidler flyter inn i hverandre, og blir til nettopp et konsertteater. Her utfordres våre tradisjonelle oppfatninger av hva en konsert kan være!
Det gikk gjetord om denne forestillingen da den første gang ble spilt i Operaen i 2023, og snart var det ikke en billett å oppdrive. Også kritikerne var begeistret, og Aksel Tollåli skrev følgende i Scenekunst.no : «Heldigvis viser Kammerorkesteret at det går an å gjøre nye ting med gammel musikk og ende opp med en gjensidig berikelse.»
Emosjonelle tablåer
Det er ingen handling i denne forestillingen – formidlingen blir til gjennom musikkens egenart og emosjonelle karakter som vises i ulike tablåer. Musikerne beveger seg mellom projeksjoner og sceniske elementer som trillekofferter og kasser, ikledd kostymer som kan gi assosiasjoner til tiden rundt annen verdenskrig. Musikerne danner stadig nye konstellasjoner, og spiller alt utenat. En tråd spinnes gjennom Sjostakovitsj’ mange uttrykk til en musikalsk historiefortelling .
Kammerorkesteret har klart å tilføre noe eget til denne musikken og berike uttrykket gjennom nettopp konsertteaterformen.
Aksel Tollåli, Scenekunst
Dobbel bunn
Sjostakovitsj’ liv kan beskrives som en skjebne der kunstnerisk integritet og Sovjet-regimet til tider sto mot hverandre. Han var en mester i å tilpasse seg og likevel insistere på sitt frie uttrykk, og det gjorde ham kontroversiell både hjemme og ute i verden. Det ligger alltid en tvetydighet i hans musikk, der man aldri kjenner grensene mellom ironi og alvor, humor og sørgmodighet. På den måten kunne han gi uttrykk for det han hadde på hjertet – til dem som kunne oppfatte det.
Uansett om Sjostakovitsj tar for seg det mørke eller det lyse, treffer musikken hans oss midt i hjertet med kompromissløs kraft.
Gjennom hele sin karriere brukte Sjostakovitsj en musikalsk signatur i sine stykker, DSCH. Motivet fant han i den tyske transkripsjonen av sitt eget navn – Dmitri SCHostakowitsch – som han deretter omsatte til toner: D, Ess, C og H. Strykekvartett nr. 8 bygger i sin helhet på disse tonene. Den ble skrevet etter en reise til Dresden, der Sjostakovitsj ble slått av krigens totale utslettelse, og musikken sier mye om hans indre kamp på denne tiden.
Kvartetten er høyt elsket av publikum, ikke minst gjennom Rudolf Barshais bearbeidelse for strykere, med navnet Kammersymfoni.
90 minutes of by-heart playing with movement from some of the world's best players.
David Nice, The arts desk
Det Norske Kammerorkester har i mange år hatt som ambisjon å utfordre den klassiske konsertformen. De har spilt uten noter, med lyssetting, koreografi og ulike scenografier. I dette konsertteateret setter de alt sammen til et nytt hele. Du vil angre dersom du går glipp av dette!
15. - 18. januar
Scene 2, Operaen
Program
Dmitri Sjostakovitsj
Arrangementer av utdrag fra:
Bratsjsonate, op. 147
Romanse fra The Gadfly
Tre fantastiske danser, op. 5
Strykekvartett nr. 8, op. 110
5 stykker for 2 fioliner og piano
Strykekvartett nr. 7
Cellokonsert nr. 2, op. 126
2 stykker for strykekvartett
Jazz Suite nr. 2
Cellokonsert nr. 1, op. 107
Klaverkonsert nr. 2, op. 102
Symphony nr. 8. op. 65
Klavertrio nr. 2, op. 67
2 stykker for strykeoktett, op. 11, nr. 2
Kammersymfoni, op. 110A spilles i sin helhet
Medvirkende
Pekka Kuusisto kunstnerisk leder
Bjarke Mogensen akkordeon
Katrine Øigaard Sonstad idé, konsept
Mikkel Harder Munck-Hansen regi, konsept
Lars Egegaard Sørensen lysdesign, scenografi
Maja Ravn scenografi, kostyme
Øystein Sonstad musikalsk bearbeidelse
Hør podkast om forestillingen