top of page

Meny

Kammerorkester_i_MÃ¥nen-Rediger-cropped_edited.jpg

Foto: Magnus Skrede

3. - 8. juni

Scene 2, Den Norske Opera & Ballett

Konsertteater DSCH

Den visuelle konserten

Forestill deg en musikalsk opplevelse som finner stadig nye former i møte med teater, lys og visuelle virkemidler. Ut av dette oppstår en ny form på tvers av våre tradisjonelle oppfatninger av hva en konsertopplevelse kan være – et konsertteater.

Det Norske Kammerorkester utfordrer selve konsertformen i det som grenser mot teaterets formspråk og dramaturgi, her fortalt gjennom glimt inn i en av det forrige århundrets største komponister, Dmitri Sjostakovitsj’ liv og musikk. 

Det er ingen handling – formidlingen blir til gjennom musikkens egenart og emosjonelle karakter i ulike tablåer, men gjennom det visuelle kan det musikalske oppstå på helt nye måter. En tråd spinnes gjennom Sjostakovitsj’ mange ulike musikkuttrykk til en musikalsk historiefortelling – like følelsesmessig spennende, søkende og dramatisk som livet hans – og åpner for et vidt spekter av emosjonelle nyanser. 

 

DSCH - Musikalsk signatur

Sjostakovitsj’ liv kan beskrives som en skjebne der kunstnerisk integritet og regimet til tider sto mot hverandre. Han var en mester i å tilpasse seg og likevel insistere på sitt frie uttrykk, og det gjorde ham kontroversiell både hjemme og ute i verden. Det ligger alltid en tvetydighet i hans musikk der man aldri kjenner grensene mellom ironi og alvor, humor og sørgmodighet. På den måten kunne han gi uttrykk for det han hadde på hjertet til dem som kunne oppfatte det. Uansett om Sjostakovitsj tar for seg det mørke eller det lyse, treffer musikken hans oss midt i hjertet med kompromissløs kraft.
 

I flere av sine verker brukte Sjostakovitsj en musikalsk signatur , DSCH. Motivet fant han i den tyske transkripsjonen av sitt eget navn – Dmitri SCHostakowitsch – som han deretter omsatte til toner: D, Ess, C og H. Strykekvartett nr. 8 i sin helhet bygger på disse tonene, som må tolkes selvbiografisk. Skrevet etter en reise til Dresden, der Sjostakovitsj ble møtt av krigens totale utslettelse, sier musikken mye om hans indre kamp på denne tiden. Kvartetten er høyt elsket av publikum, ikke minst gjennom Rudolf Barshais bearbeidelse for strykere, med navnet Kammersymfoni. Og slik vi åpnet sesongen med dette verket, avslutter den også både forestillingen og vår konsertsesong.

 

Kammerorkesteret med Pekka Kuusisto i ledelsen

Kammerorkesteret har i mange år hatt som ambisjon å utfordre den klassiske konsertformen. De har spilt uten noter, med lyssetting, koreografi og ulike scenografier. Denne gang setter de alt dette sammen til et nytt hele under ledelse av sin kunstneriske leder, Pekka Kuusisto.

 

Støttet av Sparebankstiftelsen DNB.

​

​

Medvirkende

Det Norske Kammerorkester 

Pekka Kuusisto kunstnerisk leder

Bjarke Mogensen akkordeon

Mikkel Harder Munck-Hansen regi og konsept

Lars Egegaard Sørensen lysdesign og scenografi

Maja Ravn scenografi og kostyme

Øystein Sonstad musikalsk bearbeidelse

​

Hvem var Sjostakovitsj og hva er det med musikken og livet hans som berører så mange? Lytt til podkast her. 

Anbefaling fra Katrine Øigaard

Blandt de mange spændende projekter med Det Norske Kammerorkester glæder jeg mig specielt meget til juni måned 2023 på Scene 2 i Den Norske Opera og Ballett.

I samarbejde med tre af Danmarks mest fremstående teaterfolk - en regissør, en scenograf og en lysdesigner - skaber vi denne teaterkoncert, hvor musikerne uden noder og i en spændende scenografi vil fremføre nogle af Sjostakovitsj's fantastiske og forskelligartede kompositioner. Jeg har altid brændt meget for at skabe alternative koncertoplevelser med klassisk musik, og Det Norske Kammerorkester har nu en længere tradition for dette. Denne teaterkoncert er et nyt kapitel denne udvikling, og jeg er sikker på, at det på alle måder bliver en unik oplevelse for både publikum og de medvirkende. Derfor anbefaler jeg på det varmeste denne teaterkoncert.

NorskKammerorkester_portrett_Katrine_6604.jpg
Katrine Øigaard
bassist & medlem av musikerkollektivet
bottom of page