top of page

Meny

Kammerorkester_i_Månen-Rediger-cropped_edited.jpg

Foto: Magnus Skrede

3. - 8. juni

Scene 2, Den Norske Opera & Ballett

Konsertteater DSCH

Imagine a musical experience that continuously takes on new forms through the fusion of theater, lighting, and visual elements. Out of this emerges a new concept that challenges our traditional understanding of what a concert can be – a concert theater.

The Norwegian Chamber Orchestra pushes the boundaries of the concert format, blending it with the language and dramaturgy of theater. This is conveyed through glimpses into the life and music of one of the greatest composers of the previous century, Dmitri Shostakovich.

There is no plot per se – the communication occurs through the unique qualities and emotional character of the music presented in various tableaux. However, through the visual elements, the musical experience can unfold in entirely new ways. A thread is woven through Shostakovich's diverse musical expressions, creating a musical narrative that is equally emotionally gripping, exploratory, and dramatic as his life, allowing for a wide range of emotional nuances.

DSCH - Musical Signature Shostakovich's life can be described as a destiny where artistic integrity and the regime sometimes clashed. He was a master at adapting while still insisting on his own free expression, which made him controversial both at home and abroad. There is always an ambiguity in his music, blurring the boundaries between irony and seriousness, humor and melancholy. In this way, he could express what was on his mind to those who could perceive it. Whether Shostakovich explores the dark or the light, his music strikes our hearts with uncompromising force.

In several of his works, Shostakovich used a musical signature, DSCH. He found the motif in the German transcription of his own name – Dmitri SCHostakowitsch – which he then transformed into musical notes: D, Es, C, and H. His String Quartet No. 8 is entirely based on these notes and can be interpreted as autobiographical. Written after a trip to Dresden, where Shostakovich was confronted with the total devastation of war, the music speaks volumes about his inner struggle during that time. The quartet is beloved by audiences, particularly through Rudolf Barshai's arrangement for strings, known as the Chamber Symphony. Just as we opened the season with this work, it also concludes both the performance and our concert season.

The Chamber Orchestra with Pekka Kuusisto as conductor For many years, the Chamber Orchestra has aimed to challenge the classical concert format. They have performed without sheet music, incorporating lighting, choreography, and various stage designs. This time, they bring all these elements together under the leadership of their artistic director, Pekka Kuusisto.

 

DSCH - Musikalsk signatur

Sjostakovitsj’ liv kan beskrives som en skjebne der kunstnerisk integritet og regimet til tider sto mot hverandre. Han var en mester i å tilpasse seg og likevel insistere på sitt frie uttrykk, og det gjorde ham kontroversiell både hjemme og ute i verden. Det ligger alltid en tvetydighet i hans musikk der man aldri kjenner grensene mellom ironi og alvor, humor og sørgmodighet. På den måten kunne han gi uttrykk for det han hadde på hjertet til dem som kunne oppfatte det. Uansett om Sjostakovitsj tar for seg det mørke eller det lyse, treffer musikken hans oss midt i hjertet med kompromissløs kraft.
 

I flere av sine verker brukte Sjostakovitsj en musikalsk signatur , DSCH. Motivet fant han i den tyske transkripsjonen av sitt eget navn – Dmitri SCHostakowitsch – som han deretter omsatte til toner: D, Ess, C og H. Strykekvartett nr. 8 i sin helhet bygger på disse tonene, som må tolkes selvbiografisk. Skrevet etter en reise til Dresden, der Sjostakovitsj ble møtt av krigens totale utslettelse, sier musikken mye om hans indre kamp på denne tiden. Kvartetten er høyt elsket av publikum, ikke minst gjennom Rudolf Barshais bearbeidelse for strykere, med navnet Kammersymfoni. Og slik vi åpnet sesongen med dette verket, avslutter den også både forestillingen og vår konsertsesong.

 

Kammerorkesteret med Pekka Kuusisto i ledelsen

Kammerorkesteret har i mange år hatt som ambisjon å utfordre den klassiske konsertformen. De har spilt uten noter, med lyssetting, koreografi og ulike scenografier. Denne gang setter de alt dette sammen til et nytt hele under ledelse av sin kunstneriske leder, Pekka Kuusisto.

 

Støttet av Sparebankstiftelsen DNB.

Medvirkende

Det Norske Kammerorkester 

Pekka Kuusisto kunstnerisk leder

Bjarke Mogensen akkordeon

Mikkel Harder Munck-Hansen regi og konsept

Lars Egegaard Sørensen lysdesign og scenografi

Maja Ravn scenografi og kostyme

Øystein Sonstad musikalsk bearbeidelse

Hvem var Sjostakovitsj og hva er det med musikken og livet hans som berører så mange? Lytt til podkast her. 

Anbefaling fra Katrine Øigaard

Blandt de mange spændende projekter med Det Norske Kammerorkester glæder jeg mig specielt meget til juni måned 2023 på Scene 2 i Den Norske Opera og Ballett.

I samarbejde med tre af Danmarks mest fremstående teaterfolk - en regissør, en scenograf og en lysdesigner - skaber vi denne teaterkoncert, hvor musikerne uden noder og i en spændende scenografi vil fremføre nogle af Sjostakovitsj's fantastiske og forskelligartede kompositioner. Jeg har altid brændt meget for at skabe alternative koncertoplevelser med klassisk musik, og Det Norske Kammerorkester har nu en længere tradition for dette. Denne teaterkoncert er et nyt kapitel denne udvikling, og jeg er sikker på, at det på alle måder bliver en unik oplevelse for både publikum og de medvirkende. Derfor anbefaler jeg på det varmeste denne teaterkoncert.

NorskKammerorkester_portrett_Katrine_6604.jpg
Katrine Øigaard
bassist & medlem av musikerkollektivet
bottom of page