
Foto: Bård Gundersen

Bach og DvoÅ™ák
Mandag 11. januar
Tirsdag 12. januar
kl. 17.00 & kl. 19.30
​
Sentralen​
Konserten inngår i flg. abonnement:
Aulaserien
​
Konserten er dessverre avlyst
På grunn av myndighetenes nye retningslinjer og en samlet vurdering av den lokale og nasjonale smittesituasjonen, har vi valgt å avlyse denne konserten. Alle med billetter vil få egen informasjon fra oss.
Konserten blir i stedet filmet for visning på et senere tidspunkt, og mer informasjon om spilletider kommer i løpet av januar.
​
Medvirkende
Terje Tønnesen kunstnerisk leder
Tom Ottar Andreassen fløyte
Det Norske Kammerorkester
​
Program
Heinrich Ignaz Franz Biber / Ioannis Xenakis
Entrata
​
Johann Sebastian Bach
Orkestersuite nr. 2 i h-moll, BWV 1067
​
Antonín DvoÅ™ák
Serenade For Strings in E major Op. 22
​
​
Selv om alt er usikkert, er Kammerorkesteret stand-by i konsertmodus. Vi forbereder oss og planlegger til alle våre konsertproduksjoner slik at så sant muligheten byr seg, spiller vi for dere. Mandag 11. og tirsdag 12.januar har Terje Tønnesen overtatt ´konsertpinnen´ fra Pekka Kuusisto som sitter koronafast hjemme i Finland. Programmet blir også annerledes, men noe å glede seg til for alle som er glad i kjernerepertoaret til stryke-ensemblet.
Kveldens hovedverk er DvoÅ™áks vakre serenade i E-dur for strykere. Musikk som både bringer en følelse av trøst og peker mot lysere tider. Han varsikkert i et utmerket humør da han skrev dette verket. Det var mai, han var ganske så nygift og hadde fått sitt første barn. I tillegg ble han gitt et større stipend som satte ham i stand til å komponere. Ikke rart at vi formelig kan høre romantikken sprenge seg frem og lykken blomstre ut av hver eneste av de fem satsene.
Til vår julekonsert hadde vi planlagt å spille Bachs orkestersuite nr. 2 for dere. Nå gjør vi det heller som en del av det å ønske det nye året velkommen. Vår mangeårige fløytist i orkesteret, Tom Ottar Andreassen, spiller, sammen med strykerne, denne suiten som først og fremst er kjent for sin siste sats, Badinerie,der fløytisten får lov til å briljere i den teknisk krevende satsen. Suitens øvrige seks satser henter sine titler enten fra ulike barokke danseformer, eller musikkformer.
Og så åpner vi konserten med det som etter hvert har blitt Terje Tønnesens signatur: å legge ny og gammel musikk oppå hverandre for å skape et helt nytt uttrykk. Denne gang er det Xenakis og Biber som får gjennomgå i forvandlingen.
​