Når Terje Tønnesen tar plass i lederstolen igjen, åpner han døren til en fantasirik verden og inviterer oss til et dypdykk i musikken. Førstkommende søndag inntar han Scene 2 i Operaen, der han har rollen som kunstnerisk leder for orkesteret, men også idéskaper, kurator, komponist og arrangør. På programmet står to av de verkene han behersker til fingerspissene: Arnold Schönbergs Verklärte Nacht og Kreutzersonaten av Leoš Janáček.
Under ukens prøver har vi tatt en prat med Terje om den kommende konserten.
Hvorfor har konserten fått navnet ‘Aspects of Love’?
Tittelen er på engelsk fordi samme program skal til Kina. Den første delen er en fortelling om negativt formet 'kjemisk' lidenskap hvor den emosjonelle bindingen til et annet menneske bringer jeg-personen fra konseptene. Andre del er en motsats der det altruistiske, selvoverskridende i kjærligheten er temaet.
Hvordan gjenspeiles kjærlighetens natur i disse verkene?
Vi har kalt programmet ‘aspekter ved kjærlighet’ ved å ta høyde for at begrepet kjærlighet også rommer sjalusi. Verklärte Nacht – som navnet antyder (Forklaret natt) – er et ideal, en ønskedrøm. På den motsatte siden finner vi Kreutzersonaten, som utforsker kjærlighetens destruktive krefter. Som Tolstoj selv sier i Kreutzersonaten: Enhver mann føler kjærlighet når han ser en vakker kvinne. Hvordan var da det borgerlige samfunnets moralske regelsett mulig?
Med dette peker Tønnesen på konflikten mellom menneskets natur og samtidens forventninger, noe Janáček mesterlig skildrer i sin musikk.
Utdrag fra Schönbergs Verklärte Nacht
På konserten kombinerer du Janáčeks 'Kreutzersonate' med Tolstojs novelle av samme navn. Tror du ord kan uttrykke noe som musikk alene ikke kan, eller omvendt?
Jeg tror at musikk og ord i forening er et sterkt virkemiddel.
Hva vil du si om det litterære materialet som musikken tar utgangspunkt i?
Richard Dehmel, hvis dikt Verklärte Nacht tar utgangspunkt i, var en mystiker. Men diktet, trosbekjennelsen til menneskets etiske storhet – en drøm på en måte – må ha vært en smart politisk provokasjon mot borgerskapets sneversyn, noe reaksjonene i 1899 viste. Tolstojs historie derimot, føles selvopplevd. Det fornedrende i en tilstand ute av kontroll, kjemisk annerledes enn det normale, virker veldig overbevisende.
Hvorfor bør publikum få med seg denne konserten?
Fordi denne konserten bringer folk inn på det virkelige livet.
Aspects of Love
Søndag 15. september kl. 18.30
Scene 2, Den Norske Opera og Ballett