top of page

Meny

Leif Ove Andsnes (c) Gregor Hohenberg.jp

Foto: Oezguer Albayrak

170322-DNK-blå-01.png

Avlyst: 
Andsnes spiller Mozart

Strømmedato kommer snart.

Konserten inngår i flg. abonnement:

Aulaserien

Aulaserien Gull

Totalabonnement

Konserten er dessverre avlyst

På grunn av myndighetenes nye retningslinjer og en samlet vurdering av den lokale og nasjonale smittesituasjonen, har vi valgt å avlyse denne konserten. Alle med billetter vil få egen informasjon fra oss.

Medvirkende

Terje Tønnesen kunstnerisk leder

Leif Ove Andsnes klaver

 

Program

Wolfgang Amadeus Mozart

Klaverkonsert nr. 23 i A-dur

Pjotr Tsjajkovskij

Serenade for strykere

Vår gode venn, klavervirtuosen Leif Ove Andsnes, er tilbake som solist denne kvelden, og det er Mozarts klaverkonsert nr. 23 som står på programmet.
Mozart hadde en av sine mest produktive perioder vinteren 1785-86, og konserten nr. 23 var den andre av tre klaverkonserter han skrev ferdig den vinteren. Konserten er nok manges favoritt blant alle hans perler på grunn av den melankoli og inderlighet som andantesatsen umiddelbart forfører oss med. Det ligger en glede og smerte i disse tonene som berører oss. Slik kan vi ane at Mozarts liv var livsbejaende i det ene øyeblikk for så å henfalle til det melankolske i det neste. Kanskje er vi her ved kjernen av hans umåtelige suksess helt inn i vår tid; vi kjenner oss igjen, uavhengig av tiden som er gått.

Opplev også strykeklang i sin fulle bredde når Kammerorkesteret får briljere i Tsjaikovskijs velkjente Serenade for strykere under Terje Tønnesens ledelse. Her møter vi Tsjaikovskij på sitt mest elegante og grasiøse. Han betraktet selv dette som et av sine fineste stykker. Allerede før verket ble fremført fortalte han at han var vilt forelsket i det, skrevet fra hjertet som det var. «– og jeg våger å håpe at det ikke er uten kunstneriske kvaliteter.»  

Selv om mye av Tsjaikovskijs musikk utfolder seg i de helt store formatene, var Mozart helt fra ungdommenen av en av hans største inspirasjonskilder. Serenaden er skrevet som en tributt til Mozart og hans tid, sett fra Tsjaikovskijs ståsted.

bottom of page