Meny

NorskKammerorkester_Pekka_operaen_7967_edited.jpg

Vrede

Musikalske krigsfortellinger

Foto: Bård Gundersen

Krig er nærmere oss nå. Vi – som trodde vi skulle bli den første generasjon som ville slippe å oppleve dette som en del av vårt eget liv –  har fått krigen rett utenfor døra, om foreløpig ikke som del av vår egen virkelighet. Det er skremmende, og vi kjenner på følelser vi ikke liker – engstelse, sorg, vrede. 

I kveldens program har vi tatt frem tre stykker musikk som på svært ulikt vis er historier om krig. Med Biber kan vi oppleve det hele på følelsesmessig avstand, her er humor og morsomme instrumentale effekter som illuderer skudd og slag. Men også klagesang for de sårede musketerer. Vi sitter likevel ganske komfortabelt i stolen vår.

Med Hartmanns Concerto funebre rykker det hele nærmere. Hartmann var en svoren antifascist og uttalte i forbindelse med denne konserten at «hvis man holder opp et speil for verden slik at hun erkjenner sitt heslige ansikt, vil hun med tiden kanskje forandre seg til et bedre». Det går en streng av undertrykte følelser gjennom konserten, en sorgtung, vakker melankoli, men der spenningen og vreden kommer til overflaten i små, krasse utbrudd. Tysklands innmarsj i Tsjekkoslovakia i 1939 ligger og ulmer i komponistens sinn.

You Know Me From Here er et stykke skrevet av New York-komponisten Missy Mazzoli. Det ble opprinnelig skrevet for Kronos Quartet. Det sentrale temaet i musikken er tap, men i et positivt lys: De vakre øyeblikkene som oppstår når man hopper ut i det ukjente og følger magefølelsen. Musikken veksler stadig mellom grove, organiske teksturer og himmelstormende melodier.

Med Crumbs Black Angels rykker krigen nærmest inn i stua vår i all sin brutalitet. Det er rått og hardt, på grensen til det smertefulle. Stykket har klare referanser til Vietnamkrigen og har fått undertittelen «13 images from the dark land». Samtidig har musikken mange referanser – bl.a. til Schuberts Døden og piken og requiemsatsen Vredens Dag (Dies Irae). Crumb klarer med sine mange musikalske virkemidler (stemte glass, stemmebruk og elektronikk) å skape en musikalsk fortelling så nær vi kan forestille oss hva en krig er, uten selv å ha vært der. 

Med oss har vi oberstløytnant Palle Ydsebø fra Forsvaret til å snakke om krigføringens taktiske og operasjonelle strategier sett i lys av kveldens musikalske program. I samtale med kunstnerisk leder Pekka Kuusisto vil han lede oss gjennom kvelden og knytte dette opp mot fremføringen av det enkelte verk. 

Konserten er en del av Ultimafestivalen.

Lørdag 24. september kl. 19.00

Marmorsalen, Sentralen

Program

Heinrich Ignaz Biber

Battalia á 10

Karl Amadeus Hartmann 

Concerto funebre for fiolin og strykere

Missy Mazzoli

You Know Me From Here 

George Crumb 

Black Angels for electric string quartet

Medvirkende

Pekka Kuusisto kunstnerisk leder

Patricia Kopatchinskaja fiolin

Palle Ydsebø kommentator

Anbefaling fra Liv Hilde Klokk-Bryhn

Hvis jeg måtte velge å høre én konsert denne sesongen, så valgte jeg uten tvil denne! Patricia Kopatchinskaja er noe helt for seg selv: danser, skuespiller, performancekunstner, kosmopolitt.

Uredd og sårbar bruker hun fiolinen som verktøy i sin lek på scenen. Hun er en kultfigur og en virtuos som trollbinder – og noen ganger provoserer. En bedre lekekamerat enn Pekka Kuusisto finnes vel knapt. Jeg spår gnister og fyrverkeri denne kvelden!

Kammerorkesteret_portrett_LivHilde_3826.jpg
Liv Hilde Klokk-Bryhn 
fiolinist & medlem av musikerkollektivet

Opplev også

©CJA_24_07_2019_836_BW.jpeg

Galskap

Tirsdag 11. oktober
Les mer