top of page

Lorenza Borrani: En kunstner av vår tid

Med sitt store kunstneriske format og tilsvarende formidlingsevne er Lorenza Borrani sterkt etterspurt over hele Europa både som spillende leder og solist. Hun er internasjonalt anerkjent som leder av Chamber Orchestra of Europe og dessuten av Spira Mirabilis, orkesterkollektivet som hun selv grunnla sammen med likesinnede musikere.

Borrani er en visjonær fiolinist, lidenskapelig og ukonvensjonell; det gjør henne til en ideell kunstnerisk gjesteleder for Det Norske Kammerorkester.



En rekke tilfeldigheter førte til at Borrani ble fiolinist. Men når man ser hennes totale engasjement og innsiktsfulle tilnærming til musikk, så begynner man å tenke at livets tilfeldigheter ikke er tilfeldige tross alt. «Vi bodde fem minutter fra en av landets beste musikkskoler, Scuola di Musica di Fiesole. Moren til bestevennen min, som var fløytist, la merke til min dragning til musikk», minnes Borrani. Ved skjebnens tilfeldigheter og hennes åpenbare talent, begynte hun å få musikkundervisning ved fire-års alderen, og det var ikke alltid like lett. «Organiseringen hjemme var ofte vanskelig på grunn av min funksjonshemmede storebror som hadde og fortsatt har ekstra omsorgsbehov. Men foreldrene mine var alltid støttende da livet mitt tok en annen retning.»


Hva har hatt særlig betydning for henne underveis? «Alt jeg har erfart i livet har hatt betydning. Fra omsorgen og det brennende engasjementet til min første fiolinlærer, Alina Company, til å møte Abbado som lærte meg at nysgjerrighet er nøkkelen til et rikere liv og Harnoncourt som viste meg hvordan jeg alltid skulle være søkende. Men mine ubetinget beste lærere har vært kollegene mine. Og broren min, som minner meg om at det å lage appelsinjus helt på egenhånd har akkurat samme verdi som det å prestere på en scene.»


Franz Schubert: Symfoni nr.5 fremført av Det Norske Kammerorkester under Borranis ledelse



Borrani har alltid vært knyttet til sin ‘ikke-musikalske’ familiebakgrunn, og derfor valgte hun å gå på en vanlig videregående skole, før hun bestemte seg for å fokusere på musikk. Dette har hatt stor innflytelse på Borranis tilnærming til musikken. «Fordi jeg møtte forskjellig slags innflytelse i livet er jeg mindre ‘instrument-fokusert’ og mer fascinert av den ‘søkende’ siden av musikken i mange forskjellige retninger – musikk som språk, litteratur, teater og sosial kommunikasjon.»

Borranis visjon for orkesteret er også svært sosial og demokratisk. Som kunstnerisk gjesteleder for oss, er det Borranis ansvar å bestemme tolkningen av musikken, finne frem til en felles musikalsk sannhet. Likevel ser hun fleksibilitet som et viktig aspekt. «Hvis det finnes en sannhet i et verk, så kan enhver musiker bare finne sin egen – og det er den som har størst sjanse til å nå ut. Slik jeg ser det, må lederen ha en klar forestilling om tolkningen, men likevel være åpen for innspill fra andre musikere i leting etter den felles ‘sannheten’.»


I løpet av 2020, vil hun lede orkesteret i tre forskjellige konserter i Aulaen; konserter hun var ivrig med på å programmere. «Vi burde ta flere sjanser, eksperimentere med nye måter å forme en konsert på, ikke bare følge de normene som allerede er definert for oss», fortsetter Borrani. «Jeg tror klassisk musikk i størst mulig grad bør oppleves ‘live’. Hele essensen er jo der – stemningen, akustikken, omgivelsene og nærheten til musikerne – alt påvirker oss. Om mulig burde vi gå tilbake til de tidligere huskonsertene. De gamle veggene i spisestua burde riste av Beethovens fortissimo!»

Vi har også invitert henne til å lede en konsert som en del av HørBar – vårt konserttilbud der vi setter klassisk musikk i en uformell ramme. «Konserter som HørBar kan by på musikk på uventede steder og møte mennesker som vanligvis ikke går på klassiske konserter. For noen kan det bli en åpenbaring.»

Samtidig understreker hun at «å lytte til fortidens musikk er en ganske ‘moderne’ vane. På Mozarts og Beethovens tid – og enda tidligere – var det bare tidens egen musikk som ble fremført. Mitt råd til publikum er å betrakte konsertopplevelsen som noe som skjer akkurat her og nå og la den stemningen du er i, der du sitter og lytter, farge hele opplevelsen.»



KONSERTER MED LORENZA BORRANI


Tirsdag 11. februar kl. 19:00, Universitetets aula

Bach Trippelkonsert i a-moll for cembalo, fløyte og fiolin, BWV 1044

​Mendelssohn Strykekvintett nr. 2

Mendelssohn Symfoni for strykere nr. 10 i h-moll

​Bach Brandenburgkonsert nr. 5 i D-dur, BWV 1050


Tirsdag 9. juni kl. 19:00, Universitetets aula Haydn Sinfonia Concertante i B-dur

Haydn Symfoni nr. 60 i C-dur, 'Il Distratto'


Onsdag 10. juni kl. 19:30, Sentralen



Comments


bottom of page