top of page

Kammerorkesteret i Gøteborg



Etter orkesterets nylig avsluttede konsertsesong, ble Kammerorkesteret invitert til å spille hele tre konserter i den aller første Point Music Festival i Göteborg. Under denne firedagersfestivalen har Göteborg konserthus fått en spesiell atmosfære der musikk, dans og andre kunstformer smeltes sammen for å skape nye forbindelser. I hjertet av festivalen ble det konserter med blant annet Göteborgsymfonikerne og besøkende ensembler fra Canada og Island, og ikke minst Det Norske Kammerorkester samt festivalens artist-in-residence, fiolinisten Patricia Kopatchinskaja.


Etter fremførelse av Goldbergvariasjoner med Bugge Wesseltoft

På programmet til Kammerorkesterets første konsert 23. mai sto Bachs Goldbergvariasjoner med jazzpianisten Bugge Wesseltoft og hans trio. Den ble fulgt opp dagen etter av Kreutzersonaten, der Terje Tønnesen satte sammen Leo Tolstojs novelle med Janaceks musikk, fremført med den svenske skuespilleren Krister Henriksson som leste den dramatiske historien. 25. mai avsluttet orkesteret sitt besøk med en nyoppsetning av Gates of Hell, konsertutstillingen der musikerne fremstår som skulpturer fra Rodins kunstverk av samme navn før de avsluttet konserten med utenatfremførelse av Sjostakovitsj’ Kammersymfoni.


Musikerne som skulpturer fra Rodins 'Gates of Hell'

Her kan du lese anmeldelser om konsertene: "It was a stunning hour that took to the extreme the Norwegian Chamber Orchestra's eagerness not to play to the audience but to establish a close connection with them ... it offered many clues as to what concerts should be like in the immediate future if classical music is to remain alive, relevant and necessary."

– El País Les hele anmeldelsen (på spansk)


"In Kreutzer Sonata, both Janacek and Tolstoy left us crushed and in awe … The same was achieved by an extraordinary mesh of Rodin, Bach, Beethoven and Shostakovich in 'The Gates of Hell' … terrifying and exhilarating." – The Arts Desk Les hele anmeldelsen (på engelsk)


"The Norwegians shone with glow and precision." – Die Presse Les hele anmeldelsen (på tysk)


"Fysiskt vibrerande, med en blixtrande närvaro som får klangerna att djupna och bilda serier av inre rum ... Det hela kulminerar i arrangementet for stråkorkester av Sjostakovitsj’ åttonde stråkkvartett, som framförs med en virtuos skärpa och en enorm kraft i de expressionistiskt laddade passagerna." – Göteborgs-Posten

Comments


bottom of page