Meny

Schubert på sitt mest lekende - Brahms på sitt mest krevende

Oppdatert: 1. mars 2019



I en berømt anekdote går Brahms inn på sin yndlingskafé i Wien en kveld og møter en venn som spør ham hvordan dagen har vært. ‘Jeg arbeider på min symfoni’, sier Brahms. ‘I morges la jeg til en åttendedels note. I ettermiddag fjernet jeg den.’ Historien er kanskje ikke helt sannferdig, men hensikten med den reflekterer likevel Brahms’ grundige skaperprosess; mer enn noe i pianokvintetten i f-moll.


Johannes Brahms med Joseph Joachim, anno 1855

I sin originale form – som en strykekvintett komponert i 1862 – er det ikke tvil om at op. 34 skylder Schuberts C-dur-kvintett en hel del. Clara Schumann nølte ikke med å erklære den første versjonen som et mesterverk, men fiolinisten Josef Joachim kritiserte den og mente den manglet sjarm. Brahms gjorde da om kvintetten til en sonate for to klaver (kjent som op. 34b). Da Clara mente at det nye stykket var ‘så fullt av ideer’ at bare et helt orkester kunne yte det rettferdighet, svarte Brahms med å omarbeide det nok en gang, denne gangen for piano og strykere. Tross sin trange fødsel, rager pianokvintetten som et av Brahms’ mest kraftfulle og gjennomførte verk.


Franz Schubert, derimot, var en av de mest ubesværede og uanstrengte komponister man kunne tenke seg. Anselm Hüttenbrenner, en av Schuberts svirebødre, likte å fortelle historien om den kvelden han inviterte komponisten til å dele noen flasker vin han hadde fått som gave. Da de hadde tømt den siste flasken, satte Schubert seg til pianoet, og ut fløt den vidunderlige ‘Die Forelle’; en sang den berømte kvintetten henter sitt navn fra.


I mange år hvilte Schuberts omdømme på slik anekdoter, noe som skapte et varig bilde av ham som en sorgløs musiker som uanstrengt komponerte sine stykker. Selv Robert Schumann, som virkelig forsto dybden i Schuberts geni allerede den gangen, kalte ham ‘et uskyldig barn, en villstyring blant kjemper’.

Både sangen Die Forelle, som viser Schuberts mest lekende side, og den store klaverkvintetten, som behandler Forelle-temaet i en rekke overdådige variasjoner, har for all fremtid bevart disse to verkene blant Schuberts mest populære.

Klaverkvintetter av Schubert og Brahms

Tirsdag 5. mars kl. 19.00 Universitetets aula

Franz Schubert: Klaverkvintett i A-dur, Forelle-kvintetten

Johannes Brahms: Klaverkvintett i f-moll


Billetter: https://www.ticketmaster.no/event/574885


Franz Schubert: Klaverkvintett i A-dur (musikk spilles fra ca. 15:00 min.)


Itzhak Perlman, fiolin Pinchas Zukerman, bratsj

Jacqueline du Pré, cello

Zubin Mehta, bass Daniel Barenboim, klaver





Johannes Brahms: Klaverkvintett i f-moll


Belcea Quartet

Till Fellner, klaver


  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Instagram - Black Circle